woensdag 23 maart 2011

Cassata alla Siciliana

Een paar maanden geleden deed ik mijn eerste poging, de basissmaak en textuur vond ik zo gek nog niet maar er schort nog van alles aan.
Want Cassata is een complex dessert, ooit is de receptuur net zoals die van Saltimboca a la Romana officieel vastgelegd, zo gemakkelijk als de Italianen met boeven als Berlusconi omgaan, zo streng zijn ze als het om eten gaat... en dat is maar goed ook. Zo hebben ze ook de pizzapolitie, maar daarover een andere keer meer.
Zie hier mijn Cassata, maar dan de luie variant.

Cassata wordt vaak gemaakt op een bodempje van biskwiedeeg, ook wel een laagje cake met ricotta.
Aanvankelijk werd Cassata niet eens bevroren.
De officiële receptuur gaat uit van verschillende laagjes banketbakkersroom met vanille, de volgende met pistachenootjes, dan de cake laag met rum en vervolgens het ijs met gekonfijte vruchtjes. Het geheel wordt dan bevroren.

Ik heb een hele eenvoudige versie, die uiteraard door de Italiaanse Cassatabrigade afgekeurd zou worden:
  • 3 eidooiers
  • 40 gram zelfgemaakte vanille fructose(vruchtensuiker)
  • gekonfijte vruchtjes zoals ik ook in de Panettone gebruikt heb
  • 1 theelepel citroenrasp
  • 350 ml slagroom
Over de vanillefructose: fructose is vruchtensuiker en iets zoeter als kristalsuiker, iedere keer als ik b.v. in de melk een vanillestokje gebruikt heb en ik het merg eruit geschraapt heb, laat ik het restant van het stokje even drogen en gooi 'm daarna in een pot met fructose, na verloop van tijd belanden er steeds meer stokjes in de pot. Al snel geurt en smaakt de fructose helemaal naar vanille!


Restanten van de vanillestokjes in de fructosepot.

Klop de eidooiers met de vanillefructose schuimig, klop de slagroom stijf en meng alles samen met de resterende ingrediënten voorzichtig door elkaar.
Neem een plastic vorm die qua doorsnede ongeveer de maat heeft van de plakjes Cassata op de foto.

Schep het mengsel in de vorm en plaats het in de diepvries, nu komt de ijsmachinetruc: schep het mengsel voorzichtig iedere 20 minuten even om, zo voorkom je schiften en de vruchtjes zullen op deze manier niet naar de bodem zakken. Na een paar keer wordt de ijsmassa steeds dikker. Dus een ijsmachine is nergens voor nodig... zo maak ik al mijn ijssoorten.
Als de Cassata goed hard is, doe ik de vorm even in heet water en vervolgens de Cassata uitstorten en in plakjes snijden met een zwaar en verwarmd(even in heet water) mes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten