donderdag 3 maart 2011

Amandeltaart met mandarijnen

Toen ik niet zo lang geleden ergens aan het werk was bood de vrouw des huizes mij bij de koffie een stukje amandeltaart aan. "Er zitten hele sinaasappels in." zei ze geheimzinnig. Terwijl ik niet anders kon ontwaren dan een een keurig stukje gele op cake gelijkende taart met een structuur van zelfrijzend bakmeel.

De smaak was echter geweldig, de taart proefde helemaal niet naar cake, ik proefde amandel met een vleug sinaasappel, beetje bitter en zoet en de textuur was heerlijk in je mond en deed zeker niet droog of vettig aan. Een vriendin had de taart voor haar gebakken en ze zou het allemaal voor me navragen.
Zover kwam het echter niet, een paar dagen geleden vond ik ergens op internet een recept en dat heb ik wat aangepast en geprobeerd, ik was zeer tevreden met het resultaat.
  • 3 ons amandelen liefst ontdaan van schil, of amandelpoeder 
  • 6 eieren
  • 175 gram rietsuiker
  • 5 clementines ongeveer 350 gram
  • 1 flinke theelepel bakpoeder
  • boter om in te vetten
Toen ik op zoek was naar mijn lamsvlees voor de tajine heb ik ook gezocht naar amandelpoeder of meel, veel te duur volgens de middenstanders daar. Dus heb ik amandelen gekocht ontdaan van hun schilletje en ze in een oud koffiemolentje fijn gemalen, ging prima!
De clementines goed schoon boenen en vervolgens met schil en al gedurende 2 uur zachtjes laten koken, daarna in vieren snijden goed laten afkoelen en fijn malen met de keukenmachine.
De fijngemalen amandelen heb ik even kort geroosterd, wel oppassen dat je dit niet te lang doet!
 Verwarm de oven voor op 175 graden. Vermeng de eieren met de rietsuiker en klop dit met de mixer tot een luchtige massa, doe er vervolgens het amandelmeel met de bakpoeder bij, weer kloppen en als laatste het clementinemengsel er doorheen scheppen.


De mandarijnen na het koken fijnmalen in mijn bejaarde Moulinex
Amandelmeel zachtjes roosteren...
Vet een springvorm in met ruim boter, en doe het mengsel erin.
Vervolgens gedurende een uur afbakken in het midden van de oven, na een minuut of 25 de bovenkant afdekken met alu-folie om zwartblakeren aan de bovenzijde te voorkomen.
Af laten koelen alvorens de springvorm te openen.
Springvorm van 29cm merk Pyrex.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten