vrijdag 3 juni 2011

Gazpacho van Aardbeien met Garnalen

Vanochtend stond het in de Volkskrant, een recept, of misschien meer een idee van kookdiva Jean Beddington eigenares en chef van het Amsterdamse restaurant in de Utrechtsestraat.
Ooit proefde zij iets dergelijks op Mallorca, en weer thuis heeft ze zelf geprobeerd de niet alledaagse smaak van aardbeiengazpacho te benaderen.
Klik op de foto om het artikel nog even na te lezen!

 Het was bij mij een ingeving, ik zou nog iets koken vanavond, wat ligt daar? Oh ja de krant, aardbeien? Heb ik, rode ui, geen probleem, rode wijnazijn, ja hoor die maken we zelf, steurgarnalen, hè nee, maar wel iets wat erop lijkt in de diep!
De garnalen(maatje 21/25) snel ontdooid, even gegaard in olijfolie en een beetje witte wijn, pellen en daarna koelen in de diepvries.
Gauw de aardbeien even wassen, eigenlijk tegen mijn principe in, maar ja met al die vermeende bacteriën... toch maar doen. Vind dat aardbeien slap en waterig worden van wassen!
Goed, rode ui heel fijngesneden en hup samen met de aardbeien en wat rode wijnazijn uit de azijnpot in de keukenmachine gedaan, wel ietsje meer als een paar druppeltjes moet ik zeggen.
Mijn Braun van 19 jaar oud!
 Even de machine laten draaien, daarna alles nog even door een grove zeef geduwd. Mooie Spaanse bio-olijfolie van vriendin S. erbij en een klein beetje zout, goed roeren en proeven, verdomd helemaal niet gek, lekker zelfs, even wennen en nog eens proeven, nog een heel klein beetje eigen rode wijnazijn erbij, nu snel afkoelen.
Mooie glazen om te serveren, niet echt voorhanden, dan maar in een soepbord, het was toch gazpacho, dat was toch koude soep?
Geweldig bedacht, en qua kleur matcht het goed met onze tafel van een 50km bord!

Het is een geweldig lekker gerecht gebleken, de aardbeien waren heerlijk zurig, bijna mousserend en dat samen met de garnalen en een mooi glas witte wijn, bovendien buiten in de zon gegeten!

4 opmerkingen:

  1. bedankt voor het recept. ik had de krant al weggegooid en wilde het ook maken.
    Volgens jouw aanwijzingen gemaakt maar met een kleine toevoeging .ik heb wat bleekselderie meegedraaid in de keukenmachine. is ook lekker !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoeveel zout doe je erin. Uit het recept in de volkskrant leidde ik af dat het veel was, anders zou Jean Beddington niet zo lang hebben hoeven nadenken over wat ze nu eigenlijk aan het eten was.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Anoniem2 zal ik maar zeggen, anoniem reageren prima, maar een naam is toch wel handig.
    Ik gebruik altijd weinig zout, wel wat meer azijn als een paar druppeltjes, half borrelglaasje eigengemaakte rode wijnazijn die is trouwens wel iets minder zuur als die uit de winkel, omdat de omloopsnelheid van mijn azijnpot vrij groot is. Beddington kreeg het gerecht als amuse geloof ik, als je al wat gedronken hebt en je bent in gezelschap moet je mijn inziens al harder je best doen om het thuis te brengen...maar misschien heb je gelijk, en Spanjaarden houden wel van zout!
    Groet Eric

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Anoniem_1, de bleekselderij zal ik onthouden, wellicht voor een volgende keer!
    groet eric

    BeantwoordenVerwijderen