donderdag 26 mei 2011

Sushi

Eigenlijk had ik nooit veel op met de Japanse keuken, misschien ook wel door mijn Indische afkomst. Bij ons thuis was de Japanner al snel de gebeten hond zal ik maar zeggen. Bij de Japanse keuken had ik altijd het idee dat het meer om het uiterlijk en de vormgeving ging dan de smaak. Totdat ik niet zo heel lang geleden af en toe eens een Sushi proefde en die toch wel lekker vond. Bovendien vind ik de smaak van rauwe vis wel spannend, nu is dat tegelijkertijd ook het probleem hier, de vis dient zo vers te zijn dat we 'm rauw kunnen eten.  Alleen zeevis komt in aanmerking, want van rauwe zoetwatervis kan je ziek worden door eventuele parasieten die ze met zich meedragen.
Vroeger fermenteerde men de verse vis samen met rijst om 'm zodoende te kunnen conserveren, nu dit niet meer nodig is gebruiken de Japanners verse vis als vulling.
Nu ben ik op het vlak van rauwe vis nog niet veel verder gekomen dan zalm en tonijn, maar als beide maximaal vers zijn, smaken ze toch heel lekker. Rauwe garnalen en rauwe inktvis heb ik nog niet aangedurfd.
Met zalmeitjes en wasabi.

De Sushirijst verlevendig ik met verse en zeer fijngesneden groentes, de mogelijkheden daarin zijn vrijwel onbeperkt vind ik.

Om Sushirijst te koken:
  • 150 gram Sushirijst(is bijna overal te krijgen)
  • voldoende water met wat zeezout(ik volg de aanwijzing op de verpakking)
  • na het koken nog minstens een kwartier in gesloten laten staan
  • als de rijst enigszins is afgekoeld doe ik wat rijstazijn en een theelepel suiker erbij(proeven!)
  • verder meng ik rode peper, citroengras en lenteui door, let wel, zeer dijn gesneden
Verder heb je Norivellen(dun zeewierblad) nodig om de vulling straks in te rollen. Officieel doet men dit op zogenaamde Sushimatjes maar een snijplank gaat ook heb ik gemerkt.

Welnu voor de vulling:
  • rauwe tonijn, zalm, garnaal, inktvis, zalmeitjes, zolang het maar uit zee komt
  • komkommer, wortel, asperges, paprika, Spaanse peper, ui
  • ter garnering: bieslook, verse koriander, peterselie, zeewier, citroen, sesamzaadjes
 Leg op een droge ondergrond een Norivel en spreidt daar met een houten spatel wat Sushirijst over uit, leg aan het begin van het vel over dwars iets voor de vulling en rol het vel met vulling stevig op.
Maak het uiteinde voorzichtig nat en plak vast, snijd met een vlijmscherp mes de Sushirol in dunnere of dikkere plakken en garneer indien nodig.
De rijst plakt enorm,  spoel je gereedschap af en toe in water.

Wasabi een soort groene Japanse mierikswortel smaakt heerlijk scherp en past er goed bij evenals wat zoute of neutrale sojasaus. Om de smaak te neutraliseren eet men wel een hapje zure gember(in vocht gelegd, verkrijgbaar in potjes) tussen de verschillende Sushis, als je van gember houd kan ik het aanbevelen!
Links een stukje zure gember, verkrijgbaar als Sushu Ginger.

Je kunt de Sushirijst ook in een vormpje duwen, zoals een borrelglas of een vorm voor een ijsblokje, goed aanduwen eruit storten, de zijkanten b.v. met sesamzaad garneren en bovenop weer vis of groente.
Korianderblad                         Sesamzaadjes
In 2008 werd bij een Amerikaanse acteur kwikvergiftiging geconstateerd, dit zou ontstaan zijn door het twintig jaar op rij twee maal daags Sushi eten...dus geniet, maar consumeer met mate zou ik zeggen.
Als je er de tijd voor neemt...

Tijdens de research voor dit stukje kwam ik er bij toeval achter dat het vooral in Amerika en Azië erg 'in' is om de Sushis vanaf het lichaam van een naakte man of vrouw te eten...voor de lekkere trek waarschijnlijk?












    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten